الجمعة، 4 يوليو 2008

من انا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بادئ ذي بدء اسمي ميسره (رجل)ويطلقون عليا العكرووت في البيت ,طبعا حتسئلوا ايه جاب ميسرة للعكروت انا اقولكم اختي الكبيره اطلقت عليا العكروت عشان انا بتعكرت يعني انا بعرف بنات كتيره ووالله انا مظلوم عشان انا معنديش اي مقومات جماليه للعكرته لكن (القرد في عين اخته غزال)انا الفرد رقم 3 في الترتيب ليه اخ كبير واخت والاخره الصغيره وعندي (ام)بكل ماتحتويه الكلمه من معني ربنا يجازيها خير عنا ربتنا وتعبت علينا بعد ما ابونا سابنا ربنا يسامحه شال ايده من المسؤليه من 20 سنه بشتغل في شركه كويسه والحمد لله وكل زملاتي عكارييت زي علي حد تعبير اختي , الحاله العاطفيه اعزب والحمد لله وعلي فكره انا وخواتي كلهم لسه محدش فينا اتجوز ايييييه ربنا يبعت ,انا مكنتش اعرف اي حاجه عن موضوع المدونات لكن الفضل يرجع في الاول والاخر لله ثم دكتور :منوسي (علي فكره دكتور منوسي دي اختي الصغيره)هي الي اقترحت عليا ان اكتب مدونه واختارت الاسم ده ماضحكش عليكم انا كنت مفكر الامر عيشان دور لكن بصراحه انا لقيته جميل بيساعد الانسان ان يخرج من نفسه كل الكلام الي مش ممكن يقوله لحد,دي مقدمه صغيره عن نفسي ايه رايكم نتكلم بجد شويه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اولا انا بكتب الان وانا جالس في (ماكدونالدز سموحه)حقيقي الجو جميل والحياه حلوه ومحدش مهموم ولا حد شاغل باله الا بالاكل والشرب كل واحد في سوقه ويمكنني من الكرسي الي انا جالس عليه ان اشاهد الاطفال وهما بيلعبوا في حمام السباحه الله شكلهم جميل لكن بين المطعم والنادي شارع 2متر بتقف في العربيات عشان تشتري الحاجه من غير متنزل من العربيه مممم خدمه ممتازه منتهي الرفاهيه لكن الشيء المحزن هو وانا جالس بشرب كابتشينو وبتفرج علي الاولاد في حمام السباحه شاهدت اولاد ايضا بين السور بتاع النادي وبين المطعم بيشربوا من فضلات الاطفال الي جوه النادي ومعهم واده مانجه يظهر عليهم شاحتنها من ادح الفكهانيه او سرقنها الله اعلم وهم يتقاسمون القشره قبل ان ياكلوها,اين الحاكم اين الدوله اين انا اين انت اخي الحبيب من زكاة المال هل ياتري لو اننا نؤدي زكاه اموالنا علي النحو الصحيح هل سيجود مثل هاؤلاء الاطفال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وان وجدوا حل سيكونون بمثل هذا النحو ؟؟؟؟؟؟؟ الا تري عزيزي القارئ بنفسك كل يوم وانت متوجه في الفجر للصلاه كم من غطيان البالوعات قد سرق الم تسأل نفسك لماذا يسرقون الشباب وهل يكون في وعيه السارق هذا عندما يسرق الغطاء الذي ربما ان يؤدي بموت اخيه الصغير او امه العجوز او احد اقاربه انه يسرق وهو في غياب عن الوعي اعزكم الله (مبرشم)قد تخلي عن عقـله وخضع للمخدرات لكي ينسي الواقع الاليم فهو في العقد الثاني من عمره ولا يجد من يمد له يد العون ليشغله هذا لانه لا يملك( واسطه)انا معك اخي الحبيب انه لا يوجد مبرر لان يقدم الانسان علي معصيه الخالق ولكن تلك هي النفس البشريه ضعيفه وقويه اللهم اجعلنا واياكم من اصحاب النفوس القويه هل سألت نفسك اخي الحبيب من هو الوسؤل عن هذا الضياع؟؟؟؟؟؟
انا اجيبك انه انا وانت وغيرنا الكثير شغلتنا الدنيا فلم نرى منها الا انفسنا فحسب وكأن تلك الحياه لابد ان نعيشه بمفردنا نغرف من متاعها لنا وللأولادنا ولا نعبأ بالا بغيرنا فكر يهودي نجح فيه اعداء الاسلام في بث هذا السم الزعاف في جسد تلك الامه هلم اخي الحبيب وضع يدي في يدك لنحيا بسنن الرسول صلي الله عليه وسلم ونقيم التكافل الجتماعي الذي اسس دعائمه الحبيب صلي الله عليه وسلم اخرج زكاة مالك واعلم ان المال مال الله وانك مستخلف عليه فاخرج حق الله ,وللحديث بقيه ان اراد الله لنا البقاء واللقاء.(سبحانك الله وبحمدك استغفرك ربي واتوب اليك)

هناك تعليق واحد:

ست البيت يقول...

يا ابو العكاريت ،،،
مظلوم يا واااااااااد
بنات استغفر الله بنات ايه ...احنا بتوع الكلام دا برضه
تدوينة في الجووووووووووون وجميلة جدا
صدق حدسي لما قلت الواد عكرووت دا عيعمل من المدونات شيء تاني
وبعدين يا عروتي النوتي كونوتي
انا برضه ادخل في عيشان الدور ؟ عيييب دا أنا نوسي
المدونات زي ما أنت قلت كده صفحة تكتب فيها ..ممكن تكتب فيها كلام يكون لك تاريخ ويفتح لك طريق للجنة ...وممكن تكتب كلام يحاسبنا الله عليه حسابا عسيرا
ان تكتب خيرا لك أن تغتاب يمكن تكون مضايق مني ومش عاوز تزعلني لما اقرا مدونتك احس قد ايه انا زعلتك
دمت بخير وبحب الله ورعايته ...ومدونة جميلة
جزاك الله خيرا
دمتم بحفظ الرحمن